Mühbrook og Hamborg 4 dage

1. Dag: Efter opsamling går turen sydpå. Undervejs skal vi nyde en kop kaffe med et rundstykke til. Vi kører gennem Jylland, og over gransen ved Süder Lügum. Herfra videre forbi Husum til Friedrichstadt. Byen minder meget om en typisk hollandsk by med sin specielle gadestruktur, hus i hollandsk renæsancestil og snoede kanaler. Vi får et ophold i byen, hvor der også bliver mulighed for at købe lidt frokost, inden vi forsætter til hotel Seeblick i Mühbrook, hvor vi bliver indkvarteret og der vil være middag på hotellet.

2. Dag: Efter en god nattesøvn, og et godt morgen bord, kører vi mod Hamborg. Vi kører mod Itzehoe og videre mod Elben, og byen Wedel, her kommer vi forbi Schulauer Fährhaus og velkomst Höften, hvor der spilles en national melodi, for de skibe der anløber Hamborgs havn. Vi fortsætter til Blankenese, tidligere lille fisker samfund, i dag et af Hamborgs mondæne kvarterer. Altona, som var dansk fra 1640 indtil 1864, og var i den periode Danmarks største havneby. Nu ankommer vi til Hamborg, Tysklands anden største by. Vi holder en pause ved Landungsbrücken, tid til lidt frokost. Vi kører ud til den nye bydel Havnefronten og det spændende Elb symfonikernes hus. Herefter besøger vi Miniatur Wunderland – verdens største computerstyrede modeljernbane – en verden for sig selv. Den består af fantasilandskaber bygget op med temaerne: Alperne, Mellem Tyskland, Harzen, Hamborg, Amerika, Skandinavien med skibe, der sejler i vand, Schweiz med et modelbjerg på 6m i 2 etager og lufthavn. Der er utroligt mange detaljer og finurligheder. Ganske enkelt dette anlæg kan ikke beskrives – det skal opleves! Herefter går turen tilbage til Bordesholm, hvor der er middag på hotellet. Efter middagen er der dans og musik på hotellet.

3. Dag: Vi kører til Ratzeburger See. Her var grænsen til DDR på østsiden af søen. Vestsiden               tilhørte Vesttyskland. Vi skal ind og se Ratzenburg, som ligger på en ø i søen. Byen blev    grundlagt i år 925 af Heinrich Löwe, og byens vartegn, Domkirken, har stået uændret siden    den tid. Foran kirken står der en afstøbning af kongeløven fra Braunschweig. Efter et lille ophold i byen, skal vi kl. 11.55 på en dejlig sejltur fra Rothenhusen til Lübeck. Lübeck er en virkelig smuk gammel by med masser af historie. Unesco har givet den knap 900-årige hanestad status som verdenskultur-arv. 2. Verdenskrig efterlod sig dybe spor, men byen kom snart på fode. Blod, sved og hanseatiske borgersind genskabt de berømte syv gylden tårne, talrige patricierhuse, gårde og klostre. Der bliver tid i Lübeck inden vi kører tilbage til vores hotel. Middag på hotellet.

4. Dag: Efter morgenmaden pakker vi bussen og begynder vores hjemtur. Vi kører over Erckernförde og videre op til Kappeln, hvor vi laver et kort ophold. Herfra følger vi Flensborg Fjord, og kommer forbi Glücksburg Slot, som blev bygget i 1582-1587 på ruinerne af Ryd Kloster. Vi finder et hyggeligt sted, hvor vi nyder vores frokost. Op til grænsen, hvor der er mulighed for ar handle. Vi ankommer i Børkop sidst på eftermiddagen efter 3 oplevelsesrige dage i Nordtyskland.

Det er med i prisen

Buskørsel, kaffe og rundstykke, halvpension, til og med frokost sidste dag.

Diverse udflugter iflg. program, entré til Miniatur Wunderland, sejltur fra Rothenhusen til Lübeck, rejseleder samt bidrag til rejsegarantifond.

Pris:                                            Kr. 3.195,-

Enkeltværelsestillæg               Kr. 400,-

Valuta: €

Hotel Seeblick

Dorfstrasse 18

D-24582 Mühbrook

TLF. +49 4322 699090

Smukt beliggende hotel lige ud til søen med god restaurant og dejlig udendørs terrasse.

Alle værelse med bad/toilet og TV.